موسسه حقوقی

عقب‌نشینی ساختمان

سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۰۳:۳۸ ب.ظ

عقب‌نشینی ساختمان

در ادامه مقالات گذشته در مورد عقب‌نشینی ساختمان به بیان نکاتی برای پیشگیری از بروز مشکلات در زمان

عقب‌نشینی ملک می‌پردازیم:

عقب‌نشینی ساختمان

نکاتی برای پیشگیری از بروز مشکلات در زمان عقب نشینی ساختمان

* هنگام مراجعه برای دریافت پروانه ساخت، کارشناسان مقدار عقب‌نشینی ملک را، که برای تعریض معابر (پهن کردن گذرها) لازم است تعیین می‌کنند.
* در این هنگام، ابعاد و محدوده ملک از چهار جهت شمال، جنوب، شرق و غرب مشخص می‌شود.
* مقدار عقب‌نشینی تعیین ‌شده حتماً باید در زمان ساخت رعایت شود.
* در صورت رعایت نکردن محدوده، پس از پایان ساخت دچار مشکلات فراوانی خواهید شد.
* در صورت بروز تخلف در زمینه عقب‌نشینی ملک، شهرداری گواهی پایان‌کار را صادر نخواهد کرد و در صورت نبود این گواهی، دریافت سند ممکن نیست.
* طبق قانون، شهرداری مالک کوچه‌ها، معابر و گذرهای عمومی است. بنابراین اگر در هنگام ساخت از حدود عقب‌نشینی عبور کنید، در واقع در املاک شهرداری دخل و تصرف کرده‌اید.
* شهرداری می‌تواند برای تخریب ملکی که از حدود عقب‌نشینی عبور کرده است اقدام کند و یا جریمه‌ای برای مالک متخلف در نظر بگیرد.
* تصمیم در زمینه تخریب یا جریمه، به نظر کارشناسان شهرداری و بررسی کمیسیون‌های مربوطه بازمی‌گردد.

نحوه آگاه شدن از عقب‌نشینی ساختمان

قبل از اینکه طرح‌های شهرداری به مرحله‌ی اجرا برسند، به مالکان اطلاع داده خواهد شد. اطلاعات مربوط به طرح‌های نوسازی، در نشریات عمومی اعلام می‌شود. به علاوه شهرداری برای تمامی مالکانی که همه یا بخشی از ملک آنها در محدوده طرح قرار گرفته است، نامه‌هایی ارسال می‌کند.

از طریق این نامه‌ها افراد از جزئیات طرح، زمان شرکت در جلسات تعیین قیمت و زمان تخلیه آگاه می‌شوند. در برخی موارد مأموران شهرداری، شخصاً به محل مراجعه می‌کنند و با مالکان صحبت می‌کنند.

گاهی اوقات مالکی که از راه‌های مختلف نسبت به قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری اطلاع یافته است، اقدام به فروش آن می‌کند. این مورد به خصوص در سال‌های اخیر به فراوانی مشاهد می‌شود. برای افراد بسیاری اتفاق می‌افتد که ملکی را خریداری می‌کنند و در زمان سکونت یا اقدام به بازسازی، با نامه‌ها و اخطارهای شهرداری برای تخلیه مواجه می‌شوند.

* لازم است قبل از خرید هر ملک به شهرداری منطقه مراجعه و اطلاعات لازم را کسب کنید. با مراجعه به شهرداری می‌توانید تمامی اطلاعات مربوط به ملک را به دست آورید.

* داشتن اطلاعاتی مانند کاربری پلاک (مسکونی یا تجاری-اداری)، عقب‌نشینی، متراژ دقیق و اضافه متراژ، تخلفات صورت‌گرفته و وضعیت ملک در طرح‌های حال و آینده شهرداری، در هنگام خرید بسیار مهم است.

* هنگامی که ملکی در محدوده طرح‌های شهرداری قرار می‌گیرد، مالک موظف به همکاری با این نهاد است.

* قیمت و بهای ملک و یا خسارتی که به عرصه (زمین) و اعیان (ساختمان) ملک وارد می‌شود، توسط کارشناسان تعیین خواهد شد و شهرداری موظف به پرداخت این بها خواهد بود.

وکیل املاک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی