موسسه حقوقی

رأی وحدت رویه شماره ۷۷۶ هیأت عمومی دیوان عالی کشور مورخ 10/2/1398

در ادامه مقالات گذشته در مورد رأی وحدت رویه شماره 776 به بیان درخواست صدور رأی وحدت رویه از سوی معاون قضایی دیوان عالی کشور و همچنین نظریه دادستان کل کشور در مورد صدور آرای متفاوت در موارد مشابه می‌پردازیم:


رأی وحدت رویه شماره ۷۷۶ هیأت عمومی دیوان عالی کشور مورخ 10/2/1398

موضوع: برای اعمال مقررات تشدید مجازات در اثر تکرار، نسبت به مرتکبین جرایم موضوع بندهای یک تا پنج ماده هشت قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، انطباق (هماهنگی) جرم مذکور در هر بند، با محکومیت سابق مربوط به همان بند، از نظر مقدار مواد مخدر لازم است و با این وصف مقررات عمومی ماده ۱۳۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در این موارد حاکم نیست.

درخواست صدور رأی وحدت رویه

معاون قضایی دیوان عالی کشور: همانگونه که ملاحظه می‌فرمایید در مورد این که آیا تکرار موضوع ماده ۹ قانون مبارزه با مواد مخدر حتماً باید جرائم ارتکابی از یک نوع و یک بند ماده ۸ باشد، یا این که بر بندهای متفاوت از ماده ۸ نیز موضوع ماده ۹ صادق و درست است.
شعبه چهل و نهم دیوان حکمی که موضوع ماده ۹ بر اساس بندهای مختلف ماده ۸ لحاظ شده را تأیید و شعبه چهل و چهارم مشابه همین حکم را نقض (شکستن رأی) فرموده‌اند.
بنا به مراتب فوق چون در دو شعبه دیوان عالی کشور نسبت به موارد مشابه با اختلاف استنباط (درک) از قانون رویه‌های مختلف گرفته شده است، بنابراین طرح موضوع را مستنداً به ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ در هیأت عمومی محترم دیوان عالی کشور به منظور ایجاد رویه واحد درخواست می‌نماید.

نظریه دادستان کل کشور در مورد صدور آرای متفاوت در موارد مشابه

بر اساس گزارش پیوست، شخصی مرتکب حمل و نگهداری مواد مخدر از نوع هروئین به میزان ۸۰/۱ گرم موضوع ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر شده است.
متهم درمورد حمل مواد مخدر از نوع هروئین دارای چهار فقره سابقه محکومیت می‌باشد. ماده ۹ همان قانون در مقام بیان تشدید و افزایش مجازات برای کسانی که مرتکب تکرار جرم از همان نوع شده‌اند مقرر می‌دارد: «مجازات‌های مرتکبین جرایم مذکور در بندهای ۱ تا ۵ ماده ۸ برای بار دوم یک برابر و نیم مجازات مذکور در هر بند و برای بار سوم دو برابر میزان تعیین شده در هر بند خواهد بود ...».
وکیل مواد مخدر در تهران

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی