موسسه حقوقی

رأی دیوان عالی کشور

يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۰ ق.ظ

رأی دیوان عالی کشور

در ادامه مقاله قبل به رأی دیوان عالی کشور در مورد تقاضای تخفیف مجازات در پرونده دوم می‌پردازیم:

رأی دیوان عالی کشور

۲ـ در مورد درخواست تخفیف مجازات محکوم آقای ... موضوع دادنامه شماره ۸۲۰۲۰۴۹ دادگاه نظر به اینکه حکم محکومیت متقاضی، ابلاغ و با اسقاط (از بین بردن) حق تجدیدنظرخواهی در مهلت قانونی درخواست تخفیف مجازات نموده که به لحاظ فراهم بودن شرایط و ارکان ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری در این مرحله دادگاه مجازات نامبرده را از بابت نگهداری و حمل مواد به تحمل 19 سال حبس و پرداخت هفتصد و پنجاه میلیون ریال جزای نقدی و از بابت معاونت در حمل مواد مذکور به تحمل 12 سال و شش ماه حبس و پرداخت چهارصد و بیست میلیون ریال جزای نقدی که مجازات اشد (بیشترین) قابل اجرا است کاهش یافته و تخفیف می‌نماید، رأی صادره قطعی می‌باشد.

اختلاف آرای صادره از شعبه چهارم دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان و شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی کرمان

با توجه به مراتب مذکور، چون شعبه چهارم دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان طی دادنامه مذکور مقررات موضوع ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری را درباره دو نفر از محکومان که جرم آنان از دسته جرائم تعزیری درجه سه به بالاتر می‌باشد، قابل اعمال ندانسته ولی شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی کرمان در مورد مشابه، درخواست محکومان را قانونی تشخیص داده و محکومیت‌های آنان را با استناد به ماده اخیرالذکر تخفیف داده است و در نتیجه چون در موارد مشابه با اختلاف استنباط (درک) از مقررات قانون آرای متفاوت صادر شده است، بنابراین در اجرای ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری طرح موضوع را برای صدور رأی وحدت رویه قضایی درخواست می‌نماید.

نظریه نماینده دادستان کل کشور در مورد آرای صادر شده

الف) شعبه چهارم دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان فردی را به اتهام حمل حدود ۱۸۸ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک به استناد ماده ۱ و بند ۶ ماده ۵ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و با رعایت ماده ۴۵ قانون الحاقی به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری درجه ۲ و... محکوم کرده است، نامبرده در اجرای ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری با اسقاط (از بین بردن) حق تجدیدنظرخواهی خود در حدود مقررات آن ماده، درخواست تخفیف مجازات نموده است، ولیکن شعبه چهارم دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان مستنداً به تبصره ماده ۴۵ قانون الحاقی به قانون مبارزه با مواد مخدر، درخواست وی را مردود و رد اعلام کرده است.
 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی