موسسه حقوقی

اجرای حکم دادگاه

دوشنبه, ۲ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۰۵ ق.ظ

اجرای حکم دادگاه

اجرای حکم دادگاه بر عهده کدام مرجع است؟

بر اساس ماده 19 قانون اجرای احکام مدنی، اجراییه به وسیله قسمت اجرای دادگاهی که آن را صادر کرده به موقع اجرا گذاشته می‌شود.

‌بر اساس ماده 20 این قانون هرگاه تمام یا قسمتی از عملیات اجرایی باید در حوزه دادگاه دیگری به عمل آید مدیر اجرا انجام عملیات مزبور را به قسمت اجرای دادگاه ‌آن حوزه واگذار می‌نماید.

پس از ابلاغ اجراییه مدیر اجرا نام دادورز (‌مأمور اجرا) را طبق ماده 23 قانون اجرای احکام مدنی در پایین اجراییه نوشته و عملیات اجرایی را به او واگذار می‌کند.

‌تأخیر یا توقف اجرای حکم

بر اساس ماده 24 قانون اجرای احکام مدنی، مأمور اجرا بعد از شروع به اجرا نمی‌تواند اجرای حکم را تعطیل یا توقیف یا قطع نماید یا به تأخیر اندازد مگر به موجب قرار‌ دادگاهی که دستور اجرای حکم را داده است یا دادگاهی که صلاحیت صدور دستور تأخیر اجرای حکم را دارد یا با ابراز رسید محکوم‌ له (کسی که رأی به نفع او صادر شده) دایر به دریافت‌ محکوم ‌به (آنچه در مورد آن حکم صادر شده) یا رضایت کتبی او در تعطیل یا توقیف یا قطع یا تأخیر اجرا.

‌رفع اشکال در اجرای حکم دادگاه

* بر اساس ماده 25 قانون اجرای احکام مدنی، هرگاه در جریان اجرای حکم اشکالی به وجود آید دادگاهی که حکم تحت نظر آن اجرا می‌شود، رفع اشکال می‌نماید.

* بر اساس ماده 26 این قانون اختلاف ناشی از اجرای احکام در مورد دادگاهی است که حکم توسط آن دادگاه اجرا می‌شود.

‌* اختلافات در مورد مفاد و محتوای حکم همچنین اختلافات مربوط به اجرای احکام که از اجمال (خلاصه) یا ابهام حکم یا محکوم به اتفاق افتد بر اساس ماده 27 قانون اجرای احکام مدنی، در دادگاهی‌که حکم را صادر کرده رسیدگی می‌شود.
وکیل مواد مخدر خبره

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی