موسسه حقوقی

ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا جد پدری

سه شنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۴۷ ق.ظ

ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا جد پدری

در چه مواردی دختر باکره برای ازدواج نیاز به اجازه پدر ندارد؟

1- ولی (پدر یا جد پدری) در قید حیات نباشد:

اگر پدر یا پدربزرگ پدری دختر فوت کرده باشند، نیازی به اجازه شخص دیگری مثلاً مادر یا برادر نیست و اعتبار اجازه ولی ساقط می‌شود. همچنین پدربزرگ مادری نقشی در اجازه دادن برای ازدواج دختر ندارد. در این مورد نیازی به اجازه دادگاه هم وجود ندارد و با ارائه دلیلی مبنی بر فوت ولی، دختر می‌تواند اقدام به ازدواج و ثبت آن نماید.

2- ولی غایب بوده و در دسترس نباشد:

در صورتی‌که پدر یا جد پدری غایب بوده و به آنها دسترسی نباشد، دختر می‌تواند بدون اجازه ولی ازدواج نماید.

3- ولی اهلیت نداشته و محجور باشد:

اگر ولی (پدر یا جد پدری) دختر به علتی محجور (مجنون، سفیه، صغیر) بوده و خود تحت قیومیت و سرپرستی باشد، برای ازدواج دختر اجازه شخص دیگری مانند قیم و سرپرست ولی لازم نمی‌باشد.

4- ولی در اجازه دادن به دختر مصلحت دختر را در نظر نگیرد و جلوگیری بی‌دلیل نماید:

هدف قانون‌گذار از معتبر دانستن اجازه پدر در ازدواج دختر باکره (دوشیزه) حفظ مصالح دختر، خانواده و جامعه است. در صورتی‌که ولی از اختیار خویش سوء استفاده کند و بدون دلیل یا به دلیلی غیرموجه از ازدواج دختر باکره جلوگیری نماید، وجهی برای باقی ماندن اعتبار اجازه او وجود ندارد.

بر اساس ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی اعلام می‌کند، هر‌گاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه ازدواج خودداری نماید، اجازه او ساقط است (زایل شده) و در این صورت، دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند و شرایط ازدواج و مهری که بین آنها قرار داده شده است، پس از دریافت اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام کند.

برای این کار دختر باید دادخواستی به دادگاه خانواده بدهد و ضمن آن مشخصات مردی را که قصد ازدواج با او را دارد به دادگاه اعلام نماید. دادگاه با استماع (شنیدن) اظهارات طرفین (زن و مرد) رأی مقتضی و مناسب را صادر می‌نماید.

در صورت پذیرش ادعای دختر، اجازه ازدواج برای وی صادر می‌گردد و لازم نیست برای ازدواج، اجازه پدر را به دفترخانه ازدواج ارائه نماید.

وکیل طلاق

ارکان طلاق چیست؟

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی